I Danmark er vi glade for boligindretning. Faktisk er vi så glade for det, at vi er blandt de allerbedste i verden til at designe moderne interiør, og rundt til hele verden eksporteres klassiske møbler, lamper og keramik, hvis ikoniske designs er kendt af de fleste. Og det kan vi faktisk godt være stolte af.

Men hvad er det lige, der gør, at vi er så gode til netop boligindretning? Og hvorfor kan vi i lille Danmark imponere folk fra hele verden med vores runde former og simple designs? Vi kigger nærmere på dansk designerkunst i dette indlæg, og vi går ned i den helt specielle kultur, der gør netop minimalismen populær hos de danske såvel som udenlandske købere.

Dansk designerhistorie – simpelt og minimalistisk

I dag skal møblement og interiør være så minimalistisk som muligt. Der skal helst ikke være for mange forstyrrende detaljer, og linjerne skal være enten lige eller runde. Dertil er farvesammensætningen og overfladebehandling i højere grad præget af, at designet skal virke så naturligt, at man kan finde de naturlige træk. Dette kan gøres gennem en beskeden behandling eller ved, at man slet ikke behandler materialer. Et klassisk eksempel er behandling af træ. Træ er et materiale, som aldrig går af mode, men i dag er det faktisk blevet særligt populært, at man slet ikke behandler det. Træ uden behandling bringer nemlig et råt udtryk frem i designet, og hvis man søger et minimalistisk udtryk, er dette en fantastisk måde at frembringe det på. Se eksempelvis denne træstub, som er designet som et bord, og som er med til at give stuen et råt udtryk, da den med bark og sine naturlige farver bringer naturen ind i hjemmet.

Foruden at minimalismen skaber grundlag for nye designs inspireret af naturen, er det også grundlag for, at man i højere grad har mulighed for at tilbagebringe ældre klassikere, som i tidens designs allerede har den eftertragtede simple og minimalistiske udformning. Her er designere som Arne Jacobsen eller Poul Henningsen i høj kurs, da deres klassiske designs har netop de karaktertræk, som er så eftertragtede i nutidens designerkultur. Disse designere har ikke været lave i kurs, men med den nutidige tendens er der bestemt heller ikke grundlag for at mene, at de er blevet mindre populære. I forhold til materiale og sammensætning har disse designere – på lige fod med andre kendte danske møbel- og interiørdesignere – også fokus på det rå materiale og anvendelse af de ubehandlede eller lettere behandlede materialer i deres produkter, og netop denne trend er jo i høj kurs hos forbrugeren.